Hvis du ikke kan få medhold ved at skrive til selskabets klageansvarlige afdeling, har du mulighed for at indbringe din klage for Ankenævnet for Forsikring. Det koster et mindre gebyr på DKK 300.
Sagsbehandlingstiden i Ankenævnet er desværre ret lang, og ligger i øjeblikket på omkring 6-8 måneder, alt efter hvor mange gange du og selskabet skal skrive høringssvar til Ankenævnet. Et høringssvar er både dit og selskabets mulighed for at komme med jeres kommentarer til sagen. Der vil typisk være mellem 2-3 høringssvar fra begge parter.
Vær opmærksom på, at det er en forudsætning for at kunne indbringe sagen til Ankenævnet, at du har et afslag fra dit selskab på skrift, som beviser, at I har en uenighed. Derudover skal du også kunne bevise, at din sag har været forbi selskabets klageafdeling/klageansvarlige. Ellers risikerer du, at de afviser sagen.
En sag i Ankenævnet er svær at vinde, hvis ikke du får professionel sparring undervejs i processen. I øjeblikket ses det, at kun omkring 1/4 af sagerne, der bliver indbragt vindes af forsikrede. Det vil altså sige, at selskaberne vinder 75 % af sagerne i Ankenævnet!
De fleste taber sagerne på grund af manglede bevisbyrde i form af manglende eller forkerte forsikringstekniske formuleringer og tolkninger af forsikringsbetingelserne samt ikke mindst juridiske formuleringer.
Afgørelserne i Ankenævnet foretages ud fra skriftligt materiale, altså vil der ikke være mulighed for at kommentere på selskabets påstande mundtligt. Og det er her, at det er super vigtigt, at du som klager (altså forsikrede) er god til at formulere dig korrekt. Ellers er der stor sandsynlighed for, at du taber din sag.
Vi står klar til at hjælpe dig gennem hele denne tunge proces, uden at du selv skal bruge tid på sagen. Det eneste du skal, er at læse vores udkast til høringssvar igennem, og godkende eller komme med rettelser til dem. Vi sørger for alt kommunikation mv, så du kan bruge din energi på noget andet. Kontakt os her, hvis det lyder interessant.