Klagevejledning

Her kan du læse om dine muligheder for at klage, hvis du ikke er enig med dit forsikrings- eller pensionsselskab.

Der kan være mange årsager til, at forsikrede (dig) og selskabet ikke kan blive enige om tingene. Men inden sagen bringes videre, har alle selskaber en intern klageafdeling eller en klageansvarlig, som du skal kontakte. Du kan kontakte din sagsbehandler/skadesbehandler, eller selskabets kundeservice, og spørge om, hvem den klageansvarlige afdeling eller kontaktperson er, hvis de ikke allerede har oplyst dig om dette. Nogle selskaber oplyser også dette på deres hjemmeside.

Du skal være opmærksom på, at i de fleste skadesager er det dig, der har bevisbyrden for, at der er sket en dækningsberettiget skade. Det kan ofte være en svær ting at løfte, og det er her vores ekspertise kommer ind i billedet. Kontakt os gerne for en uforpligtende sagsgennemgang.

Hvis du ikke kan få medhold ved at skrive til selskabets klageansvarlige afdeling, har du mulighed for at indbringe din klage for Ankenævnet for Forsikring. Det koster et mindre gebyr på DKK 300.

Sagsbehandlingstiden i Ankenævnet er desværre ret lang, og ligger i øjeblikket på omkring 6-8 måneder, alt efter hvor mange gange du og selskabet skal skrive høringssvar til Ankenævnet. Et høringssvar er både dit og selskabets mulighed for at komme med jeres kommentarer til sagen. Der vil typisk være mellem 2-3 høringssvar fra begge parter.

Vær opmærksom på, at det er en forudsætning for at kunne indbringe sagen til Ankenævnet, at du har et afslag fra dit selskab på skrift, som beviser, at I har en uenighed. Derudover skal du også kunne bevise, at din sag har været forbi selskabets klageafdeling/klageansvarlige. Ellers risikerer du, at de afviser sagen.

En sag i Ankenævnet er svær at vinde, hvis ikke du får professionel sparring undervejs i processen. I øjeblikket ses det, at kun omkring 1/4 af sagerne, der bliver indbragt vindes af forsikrede. Det vil altså sige, at selskaberne vinder 75 % af sagerne i Ankenævnet!

De fleste taber sagerne på grund af manglede bevisbyrde i form af manglende eller forkerte forsikringstekniske formuleringer og tolkninger af forsikringsbetingelserne samt ikke mindst juridiske formuleringer.

Afgørelserne i Ankenævnet foretages ud fra skriftligt materiale, altså vil der ikke være mulighed for at kommentere på selskabets påstande mundtligt. Og det er her, at det er super vigtigt, at du som klager (altså forsikrede) er god til at formulere dig korrekt. Ellers er der stor sandsynlighed for, at du taber din sag.

Vi står klar til at hjælpe dig gennem hele denne tunge proces, uden at du selv skal bruge tid på sagen. Det eneste du skal, er at læse vores udkast til høringssvar igennem, og godkende eller komme med rettelser til dem. Vi sørger for alt kommunikation mv, så du kan bruge din energi på noget andet. Kontakt os her, hvis det lyder interessant.

Hvis du ikke får medhold i Ankenævnet for Forsikring, er sidste mulighed at indbringe sagen til de danske domstole.

Processen her er meget kostbar og langtrukken.

Det er også værd at bemærke, at domstolene sjældent ændrer de afgørelser, som Ankenævnet kommer frem til.

Generelt om klageprocessen

Du kan sagtens selv føre din sag gennem punkt 1-3.
Vores erfaring er dog, at det er en god ide at have en professionel rådgiver inde over sagen så hurtigt i processen som muligt. På den måde sikres det, at alle relevante argumenter, juridiske formuleringer, tidligere kendelser og domme indbringes i sagen, således at den kan afgøres så hurtigt i forløbet som muligt.

Hos os får du næsten 20 års erfaring indenfor forsikring- og pensionsbranchen, hvilket sikrer dig en unik mulighed for, at få alle relevante ting med i lige netop din sag. For ingen sager er ens, men vi har masser af erfaring og trække på, og kan selskabernes forsikringsbetingelser næsten udenad.

Skriv til os

Kontakt os gerne via formularen, så besvarer vi din henvendelse hurtigst muligt. Vi ser frem til at hjælpe dig.

Derfor skal du vælge os

  • Vi er 100 % uvildige

  • 100 % gratis sagsvurdering

  • Øget chance for erstatning

  • 20 års branchekendskab

Skal vi ringe dig op?